Skalldyrfest

17 Jul

I går hadde vi årets sommerfest i strålende sol. Og når det er sommerfest er det skalldyr som gjelder. Som kokk vet jeg at skalldyr egentlig er best når det er kaldt i vannet. Med andre ord i januar og februar. Men som sommerglade nordmenn flest er også jeg av den oppfatning at sommer og skalldyr hører sammen.

Våre fat bugnet av herlig sjømat og til dette serverte jeg hjemmelaget ailoi og sitronmajones, to typer hjemmelaget brød, salat og sitron. Enkelt og greit. Det er jo tross alt skalldyrene vi vil ha!

Oppskriftene på alle godsaken kommer etterhvert.

Velkomstdrinken var basert på italiensk Limonchello

Sommerbordet ute i solen

Jeg serverte gazpacho til forret. Det er en kald tomatsuppe som passer perfekt til varme sommerdagen.

Herlige blåskjell dampet i hvitvin, sharlottløk, ingefær og hvitløk.

Mannens tallerken som bugner av god mat.

Chilli- og hvitløksmarinerte scampi.

Krabbeklo.

Ferskt bondebrød, laget etter mammas superoppskrift.

Focaccia med soltørkete tomater

Vi avsluttet måltidet med en triologi av jordbær. Jeg hadde laget jordbærmousse, jordbærsorbet og balsamicomarinerte jordbær.

10 kommentar to “Skalldyrfest”

  1. Bente 17.07.11 kl. 19:41 #

    Denne skalldyrfesten hadde jeg passet inn på….garantert. Jeg koste meg med bildene også.

    • rockekokk 17.07.11 kl. 21:12 #

      Håper det har inspirert til en egen skalldyrfest!

  2. Silje 17.07.11 kl. 21:02 #

    NAM!! 🙂 ser ut som en vellykket kveld, skulle bare ønske jeg var der og fikk smake på alt sammen…;)

    • rockekokk 17.07.11 kl. 21:12 #

      kvelden var vellykket. Og det er rester i massevis.

  3. Camilla 17.07.11 kl. 23:26 #

    Tro det eller ei, men det smakte faktisk enda bedre enn det ser ut:-) Takk for en super kveld! Skal se om jeg klarer å lage noe av det…

    • rockekokk 18.07.11 kl. 07:36 #

      Så bra! Takk for det!
      Og oppskrifter kommer. Da kan du kokkelere og imponere!!:)

  4. Kathy 18.07.11 kl. 16:30 #

    Når er neste skalldyrfest? Jeg kommer på besøk 🙂

    • rockekokk 18.07.11 kl. 17:45 #

      For deg, når som helst!!:)

  5. Lene 18.07.11 kl. 20:43 #

    Nydelig mat og så deikat du klarer å få det til å se ut også. Du er flink!

    • rockekokk 18.07.11 kl. 20:54 #

      Takk!! Gøy å lage mat til takknemlige gjester!!:)

Legg igjen en kommentar

