Jordbærmousse til sommerfest

16 Jul

Ikveld skal vi ha voksenbesøk. Lille Tulla er hos mormor og morfar og vi skal ha venner på besøk. Vi har invitert til sommerlig skalldyrlag. Solen skinner, hvitvinen ligger til kjøling og jeg koser meg på kjøkkenet. Alt ligger til rette for at vi skal få en vellykket kveld med god venner. Jeg skal bare være meg selv. Ikke tenke på grøt og leggetider. Ikke trøste og stryke på ryggen når Lille Tulla ikke vil sove. Mamma-meg har tatt pause. Rockekokken skal rocke ikveld!

Siden jeg er på en bærbølge, planlegger jeg å lage en triologi av jordbær til dessert. Denne moussen får følge av jordbærsorbet og marinerte jordbær. Moussen er forholdsvis enkle å lage og trenger egentlig ikke mer tilbehør enn noen bær.

Jordbærmousse

130 gram cottage cheese
150 gram mascarpone
125 gram sukker
3,5 dl kremfløte
3 plater gelatin
130 gram jordbærpurè

Jordbærpurè lager du enkelt og greit ved å putte hele, rensede jordbær i blenderen og kjøre de til en klumpfri masse. Har du et virkelig vellutstyrt kjøkken kan du sile pureen gjennom en finmasket til eller en tamburin. På den måten får du ut frøene av pureene. Det har ikke jeg gjort.
Bland cottage cheese, mascarpone og sukker og kjør det glatt. Jeg brukte den lille hakkeren med kniv som tilhører stavmikseren. Hvis man ikke får kjørt ut klumpene fra cottage cheesen vil det bli hvite osteklumper i moussen. Det er ingen katastrofe, men ser ikke så pent ut. (Det går eventuellt ann å erstatte cottage cheese med mer mascarpone.)
Pisk kremfløten halvstiv. Den må ikke bli for stiv!
Bløtlegg gelatinplatene i kaldt vann. Når de er myke «vris de opp» og smeltes i litt av jordbærpureen.
Hell gelatinblandingen over i resten av jordbærpureen mens du rører. Dette er for å unngå at gelatinen tråder seg når den møter den kalde vesken. Ha jordbærblandingen over i osteblandingen og rør godt. Tilsett tilslutt den lettpiskete kremen og rør til alt er godt blandet. Hell over i porsjonsformer og sett kaldt.
Jeg brukte engangs aluminiumsformer, men skåler, glass eller lignenede kan også brukes.
Denne oppskriften holder til ca 10 porsjoner.

 

Legg igjen en kommentar

